Turboprop Motor

TURBOPROP MOTOR




    Turboprop motorlar adını "propeller", yani pervaneden alır. Bu motor tipi esas olarak pervane temelli itiş gücü sağlamak üzere tasarlanmıştır. Turbojet ve turbofan motorlarından farklı olarak, düşük hızlarda ve kısa mesafelerde daha verimlidir. Bu sebeple turboprop motorlar bölgesel yolcu uçaklarında, eğitim uçaklarında, kargo uçaklarında ve askeri uçaklarda yaygın olarak kullanılır. Turboprop motorları, farklı konfigürasyonlarda ve çeşitli tiplerle ekstra sınıflandırılabilirler.


TURBOPROP MOTORLARIN ÇALIŞMA PRENSİBİ

    Turboprop motolar Pervanelerin arerodinamik yapısı sayesinde vakum etkisi gibi çektiği hava itki olarak kullanılır. Pervanelerin çektiği havanın bir kısmı motorun ön kısmında bulunan hava girişlerinden içeri çekilir ve çekilen hava tiplerine göre değişiklik göstermekle beraber bazı tiplerde kompersör odasında basınçlandırılmak üzere, bazı tiplerde de motoru, gerekli sistem oluşturulmuş ise  kabini serin tutmak için gönderilir. Motora giden hava, gerekli soğutma işlemi gerçekleştikten sonra egzozdan dışarıya atılır.


TURBOPROP MOTORUN YAPISI

    Turboprop motorlarda pervane yapısı, verimlilik açısından son derece önemlidir. Pervaneler genellikle alüminyum veya kompozit malzemelerden üretilir. Pervane malzemelerinin seçimi maksimum verimliliğin sağlanması amacıyla titizlikle yapılır. Seçilen pervanenin dayanıklılığı ve performansı genel uçuş verimliliği ve güvenliği açısından hayati önem taşır.


TURBOPROP MOTORUN AERODİNAMİK YAPISI

    Turboprop motorların aerodinamik yapısında, pervane parçaları olan "blade/pal", shank (kök), spinner ve cuff (pervane kelepçesi) bulunur.



Blade/Pal (Pervane Kanadı): 

Pervanenin kanadını ifade eder. Her bir palın hücum kenarı ve firar kenarı bulunur. Görevi, uçak kanatlarına benzer şekilde aerodinamik etkileşimi sağlamaktır. Kavisli yapıya sahiptir. Ayrıca, buzlanmayı önleyen (de-icing) sistemler içerebilir.

Cuff(pal kelepçesi): pal/blade yani pervane kanatlarını desteklemek ve aerodinamik performanslarını arttırmak için kullanılan bir bileşendir. Pal/blade dönüşü esnasında olası ağırlık dengesizliğini ortadan kaldırmak için de kullanılır.

Shank (Kök): Pervane kanadının göbeğine bağlanarak dönme hareketini ileten temel yapıyı oluşturur. Genellikle alüminyum veya kompozit malzemelerden imal edilir.

Spinner: Pervanenin dönüşü sırasında oluşan hava direncini azaltır ve uçağın aerodinamik performansını artırır. Ayrıca pervaneyi dış etkenlere karşı korur ve estetik bir görünüm sağlar. Özellikle görüşün düşük olduğu durumlarda motorun çalışıp çalışmadığını belirten boyalar içerebilir.

    


Yorumlar